אוזו ומוזו מכפר קקרוזו
מערך עשיר ללימוד הסיפור
רעיונות והצעות לפעילות יוצרת מאת הדס לאור אשור, 2012
כתב: אפרים סידון
אייר: יוסי אבולעפיה
פורסם בראשונה: 1987
על חברויות ועל חומות מיותרות
איך להפיל חומות כדי לבנות מחדש
חברות שנפגעה?
סיפור מס' 7 בסדרה:
מה בונה חברות? מה חוסם חברות?
סדרת סיפורי ילדים שהדס אוהבת במיוחד, להוראה חווייתית בכל גיל
תגיות: חברות; פתרון קונפליקטים בדרכי שלום; גישור; חינוך לשוני; חינוך חברתי
קהל היעד:
כיתות ה-ו
מטרות ההוראה – בשילוב הארה על הרעיונות היפים של הסיפור:
1. לחזק בקרב הילדים את ההבנה כי יש עמדות והתנהגויות שבונות חברות ויש עמדות והתנהגויות שחוסמות חברות (יפורט במערך).
2. לטפח את ההבנה כי חברות היא קשר עדין ורגיש. אפילו חברות קרובה מאוד עלולה להיקרע. הדבר תלוי באיכות השיחה (דיאלוג) שאנו מנהלים בינינו;
3. להבהיר את המקום שיש לכל אחד בתוך החברות. חברות אין פירושה להידמות לשני בכל, או להרגיש כמוהו. חשוב לגלות אמפאתיה (סובלנות, איכפתיות, התחשבות, הכלה) לרגשותיו של החבר, לשמוח אתו, לסייע לו, ללוות אותו – ויחד עם זאת לשמור על ה'אני' שלי, להישאר אדם נבדל.
4. לחזק את התובנה כי מחלוקת בין חברים לא מוכרחה להוביל למריבה; הרצון להיות הצודק הבלעדי במחלוקת – הוא שעלול להוביל למריבה.
5. לחזק את המודעות לקשר בין דיבור גס בין חברים לבין אלימות פיזית;
6. לחזק את המודעות לקשר בין פתיחות והיעדר דעה קדומה לבין חברות. להבין כי דעה קדומה חוסמת חברות;
7. לבסס את האמון ביכולת של הילדים לגשר מעל קונפליקטים, להתגבר עליהם בכוחות עצמם. מריבות וחילוקי דעות יכולות להתרחש בכל חברות – השאלה איך אנחנו בוחרים להתמודד עם הקונפליקט שנוצר;
8. להנחיל לילדים מגוון כלים להימנעות מריב או להתגברות על ריב, ולעודד אותם להתאמן בכלים אלה ולהשתמש בהם.
כלי הוראה: מצגת של הסיפור, כולל האיורים; ארבעה דפי עבודה בהתאם לחלוקת השיר המוצעת כאן; קופסאות קרטון (בגודל של קופסת נעליים או גדולה יותר); צבעים, מספריים, דבק, חומרי יצירה בהתאם לצורך.
מבנה התכנית:
1 – היכרות עם הסיפור, קריאה והמחזה בארבעה חלקים;
2 – דף עבודה קבוצתי – לבירור הערכים שבכל אחד מארבעת חלקי הטקסט;
3 – הכנת תוצר קבוצתי יצירתי: "פותחים פתח בחומה. בונים חברות".
שיעור פתיחה: קריאה והמחזה
היכרות ראשונה עם הסיפור
מומלץ כי הילדים עצמם הם שיקראו ויציגו בראשונה את הסיפור בפני המליאה, בליווי המחזה מינימלית, כיד הדמיון הטובה עליהם.
כיצד?
בארבע קבוצות – על-פי ההצעה להלן – ראו טבלה.
1. נציגי הקבוצות יקראו בדרמטיות ובקול רם את הטקסטים בזה אחר זה, על רקע מצגת של עמודי הספר;
2. תוך כדי ההקראה, יציגו חבריה של כל קבוצה את המסופר - בצורה היתולית, תוך חלוקת תפקידים ביניהם, שימוש באביזרים שונים אותם יבחרו מראש. הילדים מוזמנים להגיש פנטומימה או כל דרך המחזה אחרת, המעשירה את הטקסט או מפרשת אותו.
3. על חברי הקבוצה להתכונן מראש למשימה זו בבית או בכיתה – לפי שיקול המורה.
חלוקת הסיפור לארבעה חלקים
הטקסט המחורז
|
הנושא
|
למורה: הערכים: כלים להפלת חומות. לבניית חברות. לפתרון קונפליקטים בתוך החברות.
|
עמודים 1 – 7
קבוצת תלמידים מס' 1
|
פתיחה; היכרות עם הדמויות; חברות קרובה; תפנית שלילית ביחסים: ויכוח, אלימות, נתק
|
רצוי ולא רצוי ביחסי-חברות: אמפאתיה לעומת הזדהות; דיבור מתון לעומת דיבור גס; הכלת מחלוקת לעומת שאיפה לצדק בלעדי; דיאלוג לעומת שתיקה
|
עמודים 8 – 16 (שתי שורות עליונות)
קבוצת תלמידים מס' 2
|
העצמת הנתק: חומה; היווצרות דעה קדומה; הנחלת הדעה הקדומה מדור לדור; השכן-חבר פוטנציאלי הופך מאדם למפלצת (המושג: דמוניזציה=ייחוס תכונות שטניות לאדם אחר. דמון=שטן)
|
אילו התנהגויות מגביהות חומה בין חברים? הפצת דעה קדומה; הנחלת הדעה הקדומה מדור לדור, ממעגל למעגל; הגברת הפחד והדמוניזציה במקום חקירת המציאות.
|
עמודים 16 (משורה שלישית) – 23
קבוצת תלמידים מס' 3
|
תפנית חיובית ביחסים: התנהגות הילדים בדור ששי או שביעי. מה מאפשר את התפנית? – סדרה של ערכים, שהם כלים להפלת חומות ולבניית גשר לחברות.
|
אילו התנהגויות (כלים) מאפשרות הפלת חומות וגישור בדרך לתיקון חברות שנפגעה?
סקרנות; נכונות להסתכן, תעוזה; התלבטות; מאמץ; מחשבה; מפגש פנים אל פנים; מקום לחששות; מנהיגות; שכנוע; חקירה ובדיקה מחדש של הנתונים במציאות; החלטה; הסכם.
|
עמ' 24 – 34. סוף.
קבוצת תלמידים מס' 4
|
תגובת ההורים. מה מאפשר שינוי דעה ועמדה? – סדרה של ערכים, עוד כלים לפתרון קונפליקטים ולבניית חברות. סיום של "אופטימיות זהירה".
|
אילו התנהגויות (כלים) מאפשרות שינוי עמדה ודעה בדרך לחידוש חברות וליצירת שינוי באשר הוא?
נכונות להקשיב, גם מבוגר לילד, "חזק" ל"חלש"; אמירת אמת; חקירה משותפת של המציאות; התגברות על פחד וחרדה; תושייה; פתיחות לקשר חברתי; הודאה בטעות; הכאה על חטא
|
שיעור מס' 2
דפי עבודה קבוצתיים
הקדמה לחלוקת דפי העבודה:
1. המורה תרשום על הלוח חלק מההיגדים הכלולים בעמודה השלישית (השמאלית) שבטבלה דלעיל.
2. המורה תזמין את התלמידים להיזכר בסיטואציות מתוך הסיפור – המשקפות לדעתם היגד זה או אחר, ולספר עליהן.
3. בד בבד תעודד המורה את הילדים לשתף את הכיתה בחוויה אישית של קשר או חברות, שהיתה, נפגעה, ואולי גם תוקנה. בזכות מה? [לחילופין – אפשר להשאיר שיתוף מסוג זה לסיכום השיעור].
4. המורה תציין כי דפי העבודה שיחולקו נועדו לגלות כלים נוספים שמציע הסיפור "אוזו ומוזו מכפר קקרוזו" על מנת לעזור בהפלת חומות של מריבה ובבניית חברות שנפגעה.
דף עבודה לקבוצה מס' 1: עמודים 1 - 7:
רצוי ולא רצוי ביחסי-חברות:
בעמודים 3-2 שלפניכם מתוארת החברות בין אוזו למוזו.
1. העתיקו ארבע שורות לפחות מהן אפשר ללמוד איזו מין חברות זו היתה.
2. מה טוב בחברות כזאת – לדעתכם – אם בכלל?
3. מה לא טוב בחברות כזאת – לדעתכם – אם בכלל?
מחלוקת בין חברים:
בעמודים 4-5-6 שלפניכם אנו קוראים כיצד התפתחה מחלוקת לריב גדול ולנתק בין האחים.
1. העתיקו שורות הממחישות את השלב הראשון במחלוקת: דיבור גס;
2. העתיקו שורות הממחישות את השלב השני במחלוקת: אלימות;
3. העתיקו שורות הממחישות את השלב האחרון ביחסים בין השניים.
4. חוו דעתכם הקבוצתית: האם היה לאוזו ומוזו סיכוי לסיים אחרת את המריבה? מה העצה הכי טובה שתוכלו לתת להם?
דף עבודה לקבוצה מס' 2: עמודים 8 – 16 [רק שתי שורות ראשונות]:
התנהגויות מגביהות חומה בין חברים:
1. בעמודים שלפניכם מתואר תהליך של הפצת דעה קדומה על אנשים בלתי נראים, שמעבר לחומה;
2. העתיקו שורות מתוך הסיפור המתארות דוגמה לדעה קדומה;
3. העתיקו שורות מתוך הסיפור המתארות הפצה של הדעה הקדומה מדור לדור, ממעגל למעגל;
4. העתיקו שורות מתוך הסיפור הממחישות את ההשפעה שיש לדעה קדומה על השומע.
הגברת הפחד, במקום...
5 חוו דעתכם הקבוצתית: האם היתה דרך לעצור מוקדם יותר את הפיכת האנשים שמעבר לחומה למפחידים כל כך, לשטן? מה הייתם משנים בתגובה של המאזינים לדעות הקדומות – על מנת לשנות את מהלך הסיפור? כתבו תגובה מסוג אחר לנאמר, למשל, על-ידיה האישה בעמ' 11.
דף עבודה לקבוצה מס' 3: עמודים 16 - 23:
התנהגויות (כלים) המאפשרות הפלת חומות וגישור בדרך לתיקון חברות שנפגעה:
לפניכם מחסן של כל-עבודה. בכל הכלים הללו השתמשו גיבורי הסיפור "אוזו ומוזו מכפר קאקארוזו", בעמודים שקראתם. "כלי עבודה" הוא כינוי לתכונות נפש או התנהגויות שמסייעות לפתרון של מריבות קשות במיוחד. (קונפליקטים).
הנה הכלים:
סקרנות; נכונות להסתכן, תעוזה; התלבטות; מאמץ; מחשבה; מפגש פנים אל פנים; מקום לחששות; מנהיגות; שכנוע; חקירה ובדיקה מחדש של הנתונים במציאות; החלטה; הסכם.
1. בחרו לפחות חמישה כלי עבודה – והעתיקו שורות נבחרות המדגימות את השימוש שנעשה בהם בסיפור.
2. חוו דעתכם הקבוצתית: מהם הכלים בעלי החשיבות הגדולה ביותר? תנו דוגמה אחת לפחות לשימוש שאתם מכירים (או שעשיתם בעצמכם) באחד הכלים כדי לפתור מריבות בין חברים?
דף עבודה לקבוצה מס' 4: עמודים 24 - 34:
התנהגויות (כלים) המאפשרות שינוי עמדה ודעה בדרך לחידוש חברות ולהובלת שינוי:
לפניכם מחסן של כל-עבודה. בכל הכלים הללו השתמשו המבוגרים והילדים בסיפור "אוזו ומוזו מכפר קאקארוזו", בעמודים שקראתם. "כלי עבודה" הוא כינוי לתכונות נפש או התנהגויות שמסייעות לנו להוביל את עצמנו וגם אחרים לדרך חדשה, לשינוי, ביחסים עם הזולת, ובכלל בחיים.
הנה הכלים:
נכונות להקשיב, גם מבוגר לילד, "חזק" ל"חלש"; אמירת אמת; חקירה משותפת של המציאות; התגברות על פחד וחרדה; תושייה; פתיחות לקשר חברתי; הודאה בטעות; הכאה על חטא.
1. בחרו לפחות חמישה כלי עבודה – והעתיקו שורות נבחרות המדגימות את השימוש שנעשה בהם בסיפור.
2. חוו דעתכם הקבוצתית: מהם הכלים בעלי החשיבות הגדולה ביותר? תנו דוגמה אחת לפחות לשימוש שאתם מכירים (או שעשיתם בעצמכם) באחד הכלים כדי לחדש חברות שנפגעה או כדי להוביל את עצמכם לשינוי?
סיכום שיעור מס' 2: אסיף ושיתוף
1. התלמידים ישתפו באחת המשימות עליהן עבדו.
2. המורה תעודד את הילדים לשתף את הכיתה בחוויה אישית של קשר או חברות, שהיתה, נפגעה, ואולי גם תוקנה. בזכות מה?
3. המורה תציין שכדאי להתאמן ולהשתמש בכלים אלה לעתים קרובות. שווה להתאמץ בשביל לייצר סביבה ידידותית.
שיעור מס' 3
יצירה "פותחים פתח בחומה. בונים חברות"
הצעה:
כל קבוצת תלמידים תעצב קופסה (בגודל של קופסת נעליים או יותר גדולה) סגורה – ותפתח בה שני פתחים, כמפורט להלן:
1. חומה: איור או הדבקה של "לבנים" על גבי פאות הקופסה, ליצירת דימוי של חומה, כיד הדימיון הטובה.
2. גרפיטי: הילדים יכתבו על גבי קירות החומה גרפיטי, ציטוט מתוך הסיפור, או היגדים מקוריים שלהם, מתוך שירים, פתגמים וכד'.
3. פתחים בחומה: הילדים יפתחו שני פתחים בחומה, באופן הנתון לבחירתם: חלון, דלת, שער וכד'.
4. מיקום הפתחים וגודלם צריכים לאפשר כמה דברים: 1 – כניסה של מעט אור פנימה; הצצה של זוג עיניים; גודל ומיקום שמאפשר הושטת יד או אצבעות פנימה ויצירת מגע בין שניים.
התערוכה של "פותחים פתח בחומה. בונים חברות" – תוצג בהקשר בית-ספרי נבחר, לסיכום הנושא.
- סוף -
|