הדס לאור אשור - חינוך יצירתי, כתיבה ועריכה

ייעוץ פדגוגי וחינוך יהודי »  מבחר תכניות לימוד לבית הספר היסודי

מבחר תכניות לימוד | בית ספר יסודי
מאת הדס לאור אשור, פיתוח תכניות לימוד ערכיות רב-תחומיות


חינוך יהודי, חינוך לשוני, תרבות עברית, קריאה מודרכת ומעמיקה בספרות ילדים, ספרי ילדים על חברות [גללו מטה], משחקי שטח, הפעלות מקוריות, ניתוח שירה עברית ופזמונים, צפייה מודרכת בסרטים, דיונים ערכיים, חינוך הומניסטי בבית הספר היסודי.

באתר מוצגים רק מערכים ורעיונות שהגיתי וכתבתי בעצמי, ואני בעלת זכויות הקניין הרוחני עליהם. חלק מהמערכים מתאימים גם לחטיבת הביניים. מורות ומחנכות בבית הספר היסודי - שלחו רעיון, ונבנה ביחד מערך שיעור מעולה.



כללי:

1 - כיתות ג-ו: איך להתיידד עם טקסט יהודי? אוריינות לטקסט עברי מאוצר המסורת היהודית. המלצות וטכניקות נהדרות לתיווך בין תלמידי בית ספר יסודי לבין טקסטים מן המקורות היהודיים. 



חינוך יהודי - תנ"ך, משנה ותלמוד:

1 - כיתות ג-ד: "ניחוחות קדומים - אמרות ופתגמים על הרגלי תזונה נכונה" - מצגת ובה מודל הוראה בנושא השנתי לשנת תשע"ב: תזונה נכונה ואורח חיים פעיל -בהשראת היגדים קצרים מן התנ"ך, המשנה והתלמוד. החומרים מאפשרים דיון בכיתה ועבודת בית מפעילה, מעניינת ומפרה הנושא השנתי של משרד החינוך לשנת תשע"ב, שיעורי מורשת, כישורי שפה, חינוך חברתי.



2 - כיתות ה-ו: "ניחוחות קדומים - חז"ל על דבר מאכל" - מצגת ובה מודל הוראה בנושא השנתי לשנת תשע"ב: תזונה נכונה ואורח חיים פעיל - בהשראת מדרשי חז"ל. החומרים מאפשרים דיון בכיתה ועבודת בית מפעילה, מעניינת ומפרה הנושא השנתי של משרד החינוך לשנת תשע"ב, שיעורי מורשת; כישורי שפה; חינוך חברתי.



3 - כיתות ב-ד:
פרקי אבות, פרק א': ארבע משניות בנושא יחיד וקבוצה, אחריות אישית ואחריות חברתית ועוד.

התכנית ניתנת להתאמה גם לגילאי חטיבת הביניים.  




"שיר ומלואו" - הוראת מבחר שירה עברית | שירי תל-אביב-יפו:

1 - כיתות ג-ו: "גן מאיר" מאת נתן אלתרמן - מחווה לגן הגדל עם יושביו; מאה שנה לתל אביב

2 - כיתות ב-ו: "עיר לבנה" מאת נעמי שמר - מערך עשיר ללימוד שיר על תל אביב, עיר שנולדה מתוך חלום, וצמחה להיות עיר ללא הפסקה.
 
3 - כיתות ה-ט: "בכל זאת יש בה משהו" מאת נתן אלתרמן - מערך עשיר ללימוד שיר אהבה לתל אביב.

4 - כיתות ה-ט: שיר ומלואו: "אין כמו יפו בלילות" מאת חיים חפר - שפה, אווירה ודיון חברתי בנושא העיר יפו


5 - כיתות ה-ט. שיר ומלואו: "מצב רוח יפואי" מאת נירית ירון, שלמה גרוניך - איך להתאהב בעיר יפו, עיר של ניגודים, שיש בה "משהו מעניין, יפה ומיוחד לכל אחד".





חינוך חברתי - ספרות ילדים עברית:

1 - מורים לחינוך הומניסטי בכל הגילאים: ערכו החינוכי של הספר "מעלה קרחות" מאת אפרים סידון ויוסי אבולעפיה - קריאה עשירה לקראת חינוך הומניסטי בגיל צעיר. דפי הנחיה לקריאה ותובנות חשובות להוראת הנושא ה"אחר הוא אני". 


2 - מורים לחינוך הומניסטי בכל הגילאים: ערכו החינוכי של הספר "סבתא סורגת" מאת אורי אורלב. דפי הנחיה למורים ותובנות חשובות להוראת הנושא "האחר הוא אני". 


3 - גננות ומורות ביסודי: לרשותכן מבחר מערכים עשירים בעקבות סִפְרי ילדים על חברותעיבוד פדגוגי מעולה ומקורי; דיון ערכי משמעותי; חינוך לשוני והצעות ליצירה מרהיבה, לקראת שבוע הספר, ובכל ימות השנה.

להזמנת הדרכה אפקטיבית בתשלום - צרו קשר.




4 - כיתות א-ג: הסיפור "אדמונית החורש" מאת עמוס בר, להוראת הערך נתינה בזיקה לחודש אדר ולחינוך יהודי



חינוך חברתי - שיר עברי
:

1 - כיתות א-ג: שיר ומלואו: "בזכותם קיים" מאת שאול טשרניחובסקי. על תפקידם של הקטנים בעולם.



2 - כיתות ג-ו: "רק מילה טובה" - מסר קצר מאת הרב סולובייצ'יק, יעקב גלעד ויהודית רביץ - על המחוות הקטנות מהן אנו שואבים כוח, נחלצים מבדידות ומגבשים קבוצה. חינוך חברתי, תכנית בדגש ערכי מפתח הל"ב: אחריות, נתינה. 

אחד המשובים שהתקבלו: "הי הדס, היום העברתי שיעור בכיתתי על הקטע של הרב סולובייצ'יק עפ"י המערך שהגשת לנו
היה מקסים... הרגשתי כיצד הם מתעוררים למודעות חשיבותה של מילה טובה, הם גם מאוד נהנו מהשיר, רוח של רוגע ריחפה בכיתה. אנו בעיצומו של תהליך, אך הכיוון בהחלט נראה חיובי. כשניפגש אספר לך כיצד פיתחנו את זה עוד קצת בכיתה - כולל תוצרים. תודה רבה!!!" מלכה, בי"ס מירון, 2010

תודה למורות המוכשרות השולחות מן השטח מצגות מרהיבות שבנו להוראה אפקטיבית וחווייתית על פי תכנית זו. תודה על האישור שנתתן לשתף אנשי חינוך אחרים בתוצרים אלה. צרו קשר לקבלת מצגת מוכנה.  



3 - כיתות ה-ט: שיר ומלואו: "אנשי העלייה השנייה" מאת נתן אלתרמן - מערך עשיר ללימוד שיר על "אנשים משונים מאוד". חינוך לשוני, שירה עברית, תרבות ישראל ומורשתו, "שיעור מולדת"



4 - פרויקט בית-ספרי, א-ו: שיר במתנההוראת שירה עברית בבי"ס יסודי בשילוב ערך הנתינה. מיזם "ענקים וגמדים" - אבל אחרת לגמרי. להזמנת פגישת הדרכה - צרו קשר. ראו עוד במדור זה: מערך משלים: הסיפור "אדמונית החורש" מאת עמוס בר.

5 - ארגז כלים להוראת הערך נתינה


חינוך חברתי - קולנוע:
1 - כיתות ג-ו: קולנוע ישראלי: "גיבורים קטנים" - הצעת דיון ערכי בעקבות הצפייה בסרט: על חברות, כוח ויחסי ילדים ומבוגרים.



חינוך חברתי - משחק שטח ושיר ישראלי:

1 - כיתות ד-ז: שיר ומלואו: "אנשים טובים באמצע הדרך" מאת נעמי שמר. עבודה לשונית, דיון חברתי מעמיק והזמנה לפרויקט מסלול.

2 - כיתות ד:
לסיכום הנושא "השכונה שלי/העיר שלי" - מערך מלהיב: פרויקט מסלול: אנשים טובים באמצע השכונה: מפגש עם אנשים מעבר לפינה, שיש להם מה לספר ולהראות.
. מתאים בהחלט גם לכיתות גבוהות יותר.




חינוך לשוני - אתגר ומשחק בתוך השפה העברית:

כיתות ד-ז: 


1 - כיתות א-ו: מערך שפותח לרגל שנת השפה העברית, תשע"א: הפה הוא קוסם של מילים - שיר מקורי (פרי עטי) ובעקבותיו סיפור תלמודי משעשע ומחכים על אלוהים שיושב בשמים וקושר כתרים לאותיות. מערך הוראה שלם לשיר ולאגדה - יימסר לפי דרישה.



 




ייעוץ לשוניייעוץ פדגוגיעריכה אקדמית
© כל הזכויות שמורות - הדס לאור אשור - חינוך יצירתי, כתיבה ועריכה
- בניית אתרי אינטרנט PureSimple -